Alingsås Kulturhus

Et innbydende lesehjørne avskjermes innenfor den perforerte rosa stålstrukturen.

Alingsås Kulturhus har firet på prinsippet om et stille bibliotek, og åpnet døren til et innbydende, kreativt og kulturelt hverdagsrom for alle.

Biblioteket har nesten vært den eneste virksomheten man forbinder med Alingsås Kulturhus. Men her er det mer å hente. For å åpne opp og vise de besøkende bredden av kultur som finnes i huset ble det gjennomført en kreativitet og holdbarhet med en tøff signatur.

– Det var viktig å designe et samlet kulturhus hvor de ulike virksomhetene blir synlige, og at de kan samhandle for å vise bredden av kultur som finnes her, forklarer Jenny Andersson Höfvner arkitekt på Bornstein & Lyckefors som hadde ansvaret for utforming og planlegging av ombygging og innredning.

En innbydende oase

Det nye moderne Kulturhuset består i dag av Alingsås museum, kunsthall og bybibliotek, kultursalongen Palladium, ungdomsavdeling, samt tilhørende kontorlokaler. I overensstemmelse med verdiene utgjør Kulturhuset en innbydende oase hvor det er høyt under taket. Et spennende og kreativt sted hvor alle er velkomne. Men hvordan overføres verdiordene til en romlig form for å settes ut i livet?

– Beskrivelsen av et innbydende sted for kreativitet, spenning og utfordringer ledet tankene våre til et verksted. Et røft sted med verktøy for å skape sin egen unike kulturopplevelse. I verkstedet er det solide materialer, kreativitet, forandring over tid og aktivitet hver dag, sier Jenny Andersson.

Verkstedsidéen lokket fram materialer med en robust følelse som plywood, skjermvegger i stål og et steingulv som tåler kreativt rot. Skjermveggene fikk perforerte hull hvor man kan henge opp informasjon og opplysninger, på samme måte som verktøyet i en snekkerbod.

Gjenbruk skaper karakter

I verkstedsmiljøet var det samtidig viktig å bryte opp og myke opp innredningen for å skape et innbydende miljø. For fortsatt å beholde den upolerte følelsen fikk “loppis” og “mormors puter” stå for inspirasjonen. Lenestoler, paller, bord, disker og lignende fast innredning ble spesialtegnet for å reflektere visjonen. Dessuten er drøyt 30 prosent av den eksisterende innredningen blitt renovert og gjenbrukt. Et arbeid som ga prosjektet karakter og økonomiske fordeler for oppdragsgiveren.

– Det er ingen grunn til å kassere møbler som fungerer, det går ut over våre felles naturressurser og økonomien. I prosjektet totalrenoverte vi blant annet biblioteksystemet. Det var en logistisk utfordring å først montere ned systemet, transportere alle delene til lokale malere for deretter å montere opp alle delene igjen. Til og med tidsskrifthyllene ble gjenbrukt, det samme ble bordunderstellene som fikk nye bordplater samt stoler som ble pusset, vasket og trukket med nytt stoff, sier Daniel Olofsson, prosjektleder og selger i Input interior som har tatt seg av gjenbruk og levering av nyproduserte møbler.

Til tross for en blanding av nytt og gammelt, har Alingsås Kulturhus lyktes med å skape en helhet som fungerer.

– De gangene det er mulig å benytte seg av gjenbruk uten å gi avkall på helheten, skal man utfordre seg selv og kjøre på. Her bidro gjenbruket til en sprø detalj som til slutt gjorde Alingsås Kulturhus mer personlig og kult med stormønstrede, glade og kraftige stoffer, sier Jenny Andersson Höfvner.

Farger som kommuniserer

For å skape flyt mellom virksomhetene måtte det en omorganisering til. Kunsthallen ble flyttet én etasje ned, og arealene ble effektivisert da aktivitetsbaserte arbeidsplasser ble innført.

Selv planløsningen og måten besøkende ledes gjennom det fysiske miljøet er blitt forandret og farger er blitt brukt som effektiv kommunikasjon. De ulike virksomhetene i Kulturhuset er knyttet sammen gjennom et vertikalt tverrsnitt gjennom bygningen hvor kommunikasjon som heiser, trapper og inn-og-utlån er merket med gult. Andre funksjoner som informasjon og kafé er merket med metallrammer i ulike farger som grønt, rosa og turkis.

– Dette er virkelig et prosjekt hvor jeg vil løfte helheten, men hvis jeg må gå ned på detaljnivå, er jeg veldig begeistret for de perforerte stålveggene. De ble utrolig fine, avslutter Jenny Andersson Höfvner.

La oss kontakte deg

Skriv inn opplysningene dine nedenfor, så tar vi kontakt med deg.

Takk for din henvendelse

Vi kommer tilbake til deg så snart som mulig.

Til skjemaet
Oops

En feil har oppstått, vær vennlig å forsøk igjen.

Til skjemaet