Runnerydsskolen
Å gi alle elever samme mulighet til å lykkes var målsetningen da Runnerydsskolen i Nässjö bygde om. For å nå målet ble et aktivitetsbasert læringsmiljø sentralt.
Skolen har både renovert og utvidet lokalene sine for å gi plass til nærmere 600 elever, fra førskolealder til 6. klasse. En minst like viktig del av byggeprosjektet har vært å satse på en moderne innredning som støtter både elever og lærere og som bidrar til sosial læring. Her har man gått bort fra det tradisjonelle klasserommet med kateter og benkerader og tatt steget inn i fremtidens læringsmiljø.
Landskap i rommet
Det aktivitetsbaserte skolemiljøet setter elevens behov i sentrum, samtidig som det fungerer som en støttespiller for undervisningen. Elevene kan selv velge hvordan de vil arbeide, avhengig av hvordan oppgavene ser ut – stående ved et høyt bord eller sittende i en myk sofa. Det er fokusert på fleksibilitet og valgmulighet.
– Innredningen i klasserommet er formet som et landskap i forskjellige høyder. Det gjør at man får både akustisk og visuell beskyttelse mot andre og kan skape rom i rommet. Elever som har behov for å arbeide i et spesielt miljø eller på en atskilt arbeidsplass, behøver ikke å sitte annerledes enn andre, sier Joakim Wahlstedt i Input interior som har vært prosjektleder og levert innredningen.
Hjernetrim på timeplanen
Sofaer og lenestoler med høye rygger blir en atskilt plass for den som trenger fred og ro. Barn og ungdom er aktive og har stort behov for å få utløp for sin kreativitet.
– I denne typen læringsmiljø er det lov å bevege seg, det betyr at hjernen aktiveres og stimuleres, sier Joakim Wahlstedt og fortsetter:
– Det blir også et ergonomisk aspekt i det, da vi pleier å si at neste stilling er den beste. Mange tror at arbeid i slike miljøer blir rotete, men min erfaring er det motsatte, avslutter han.