Fra husmannsplassen til finstua
Fra starten av var den et svar på kalde gulv og tomme lommebøker. I en tid da tekstiler var dyrt og få hadde råd til tepper. For å pryde hjemmets gulv ble utbrukte tøystykker gjenbrukt, og i kombinasjon med håndverkskunst ble fillerya født.
På Kasthall i Kinna lever fortsatt tanken om gjenbruk og nei til sløsing av ressurser, selv om det skal innrømmes at Harvest, Kasthalls svar på fillerya og nyeste gjenbrukssatsing, er av en noe mer eksklusiv karakter enn de første filleryene som ble rullet ut på slutten av 1800-tallet.
– For å unngå lagerstyring skreddersyr vi alltid ryene på bestilling. For hver rye som blir produsert, blir det til overs en til tre spoler med garn av en bestemt farge. Det skyldes at vi alltid tar fram et par ekstraspoler hvis et parti i rya må endres. Kvalitetskravene våre gjør at vi ikke kan gjenbruke ekstraspolene til nye ryer for å unngå små fargeforskjeller i garnet. Variasjonen av farger på restspolene utfordret og inspirerte oss og vekket til live tanker om hvordan vi kunne dra nytte av dem på en spennende måte. Da oppsto idéen om Harvest, forklarer Ellinor Eliassen, som har formgitt rya.
Skiftende farger og mønstre
Restspolene med garn blir sortert i seks ulike fargegrupper; grønn, grå, rød/gul, rosa/lilla, blå samt brun/beige. Garnet brukes deretter for å veve en rye ved bruk av tre skytler. Når spolen i skyttelen er tom, byttes den ut med en ny farge slik at det oppstår spennende fargeskifter og overflater. For å gi Harvest-ryene en tydelig signatur, blir det dessuten laget en unik avslutning med en kantlinje hvor mattens fargeskifter kommer tilbake og blir blandet.
– Bærekraft er sentralt, både i den kreative designprosessen og i produksjonen. Med dette bevisste og moderne konseptet kan vi vise hvordan vi arbeider med bærekraftig design og produksjon. Vi har som visjon å bli et hundre prosent bærekraftige, og Harvest er et viktig trinn for å komme seg dit, sier Lena Jiseborn, designsjef hos Kasthalls designstudio.