Mote vs. innredning
Da Filippa K designet sitt første kaffekrus for Rörstrands tidlig på 2000-tallet, var det mange som hevet øyenbrynene. Etter det har den kreative utvekslingen mellom mote- og innredningsbransjen blitt mer intens, og trendene blir stadig mer grenseoverskridende.
Arteks klassiker i Mossonis tekstiler, Henrik Vibskov for Fredericia og Diesels samarbeid med Moroso og Foscarini. Listen over spennende samarbeid er lang, og uansett levetiden til den enkelte sammenstillingen pleier det å være stor interesse for kolleksjonene. Men langt fra alle samarbeid skjer i rampelyset.
Danske September Salon har siden høsten 2015 tilført noe nytt til motebransjen. Uten tradisjonelle butikker, netthandler og masseproduksjon står de imot tankeløs konsumering. Før hver sesong blir et begrenset antall gjester invitert til visninger av den nye kolleksjonen. Etter visningen legger kunden inn en ordre som siden produseres på bestilling. Alt som blir sydd, blir også solgt.
September Salon jobber aktivt med bærekraft, noe som er en av grunnene til at de kontaktet Kvadrat, som produserer designtekstiler for møbler og gardiner, for et samarbeid.
– For drøye 20 år siden tegnet min kollega Mette en kåpe i tekstil fra Kvadrat. Fôret i jakken er byttet ut tre ganger, men utsiden er fortsatt i topp stand, dette sier sitt om tekstilkvaliteten, sier Trine Vestergaard, som driver September Salon sammen med Mette Bjerregaard, og fortsetter:
– Vi tar i bruk restpartier fra de store motehusene i Italia som Gucci, Prada og Balenciaga. I stedet for å produsere nytt, bruker vi det som allerede finnes. Det er delvis et statement og også en bra måte for å holde nede prisene på ordentlige kvalitetstekstiler. Det samme gjelder Kvadrats møbeltekstiler som passer perfekt for å produsere noen av plaggene våre.
Hvilke plagg?
– I dag bruker vi først og fremst Kvadrats tekstiler til kåper og jakker. Tekstilene blir ofte for tunge for plagg som bluser og bukser. Men følg med framover, vi har startet diskusjoner med Kinnasand om deres gardintekstiler. Med tynnere materialer skaper man nye muligheter.
Hvordan er kolleksjonene tatt imot?
Veldig bra, kundene er glade i kolleksjonene og vi har utvidet visningene våre hver sesong. Noen plagg blir ordentlig populære. Som en kåpe i tekstilen Nebula, som var med i vårkolleksjonen i 2016. Etterspørselen var så stor at vi ble nødt til å ta med kåpen i år også.