Fellesskap for læring og vekst
På Glommasvingen skole er målene å skape et felleskap for læring og vekst og sikre gode oppvekstsvilkår for alle elever. Sør-Odal kommune har vært nytenkende i anskaffelsen, og involvert bredt internt og eksternt.
I 2016 vedtok kommunestyret i Sør-Odal kommune at det skal bygges en felles skole for første- til tiendeklasse for alle elever i kommunen. Skolen skal ligge i Skarnes og har kapasitet på 900 elever og SFO skal kunne håndtere 360 elever.
Gjennom en egen nettside og bruk av Facebook som kommunikasjonskanal, har kommunen gitt innblikk i planleggingen og byggeprosessen samtidig som de åpnet opp for å kommentere fremdriften, stille spørsmål og gi innspill til prosjektet. En fremtidsrettet tankegang og involvering gjenspeiler seg også ved at skolen har invitert innbyggere i Sør-Odal kommune til omvisning ved bruk av VR-briller. Kommunen har i tillegg involvert elever, foresatte og innbyggere i kommunen til å komme med forslag på skolens nye navn som resulterte i navnet «Glommasvingen skole» etter tre barneskoleelever sine innsendte forslag.
Skolen har lagt stor vekt på at bygningen skal være fremtidsrettet og frem til navnendringen ble den omtalt som «Fremtidens skole». Materialene blir i hovedsak massiv tre og bygningen blir blant annet BREEAM-sertifisert samtidig som det bygges etter passivhusstandard. Taket på skolen får i tillegg et stort solcelleanlegg. Prosjektet har fått fem millioner i støtte fra Miljødirektoratet for satsing på klima i utformingen og bygningen vil bidra til å redusere klimagassutslippene samt bidra til økt kompetanse, innovasjon og etterspørsel etter klimavennlige materialer og løsninger.
Også i anskaffelsen av innredningen er det lagt stor vekt på fremtidsrettede produkter, kvalitet, ergonomi og at brukermedvirkning fra elever og ansatte er ivaretatt.
– Skolen har våget å utfordre de tradisjonelle strukturene, der ergonomi og kvalitet er en stor del av kravene i møte med elevenes behov og de individuelle læringsprosessene. Med fleksible klasserom og møbler som støtter variasjon og oppmuntrer til bevegelse styrker mulighetene for bedre arbeid og samarbeid», sier Norleif Vegsund, prosjekt- og produktansvarlig for skole i Norge.
Input interior skal blant annet levere stoler og sittemøbler, bord, spesialbygd inventar, oppbevaring og hyllesystemer, bibliotekinnredning og tavler til Glommasvingen skoler.