Fiskars Group Campus
I snart 400 år har Finlands eldste bedrift kombinert tidløs design med innovativt håndverk, og på det nye hovedkontoret forvaltes den tradisjonsrike arven. Vi besøker Fiskars Group Campus, som er den nye basen til konsernet bak Alvar Aaltos berømte vaser, de velkjente mummikoppene og saksen som er solgt i en milliard eksemplarer.
«Fiskars Group, est 1649» står det på skiltet som ønsker oss velkommen til Esbo like utenfor Helsingfors. Det nye hovedkontoret, som ligger åtte mil øst for Fiskars bruk, er base for en rekke internasjonale merkevarer og produkter som finnes i kjøkkenskuffer og skap over hele verden.
Fiskars Group har alltid satt design og kvalitet i høysetet, og da industrialiseringen nådde Finland tidlig på 1800-tallet, var bedriften først i landet med å lage en dampmaskin og produsere gafler og kniver i større skala. Evnen til å kombinere innovasjon og design har gjort Fiskars Group verdensledende i sitt segment, og i dag inngår merkevarer som Arabia, Hackman, Iittala, Royal Copenhagen og Rörstrand i konsernet.
Med en 400 år lang historie å forvalte og blikket rettet mot fremtiden har bedriften satset på Fiskars Group Campus. Den nye bygningen er arbeidsplassen til 400 medarbeidere og fungerer som et utstillingsvindu for konsernets globale virksomhet. Det er også her de forvalter arven fra mummikoppene med Tove Janssons populære motiver, Alvar Aaltos berømte vaser og saksen som er solgt i over en milliard eksemplarer.
12 000 kvadratmeter design
Det første som møter oss i den 12 000 kvadratmeter store bygningen, er en imponerende takhøyde og en utstilling av mange klassiske produkter i porselen og glass samt kjøkkenutstyr. Det minner oss på at produktene fra Fiskars Group omgir oss i hverdagen.
I trappen som fører oss oppover i bygningen, passerer vi en hyllest til Fiskars’ oransje saks fra 1967. Kunstverket består av flere hundre replikaer i glass, og nederst er det en kube i samme farge som saksen er kjent for. I 2008 ble fargen patentert, og i dag inngår saksen i Museum of Modern Arts permanente samling i New York.
I første etasje finner vi Kitchen 1649, som er bygningens egen restaurant. Stolene er produsert i Fiskars bruk av Nikari, og det kommer ikke som noen overraskelse at lunsjen serveres på porselen fra Iittala. Det er en opplevelse som oser finsk design, og som rammes inn av vaser og serviser fra merkevarenes egne samlinger. Hver eneste detalj inngår i det gjennomtenkte innredningskonseptet.
At formgivning og håndverk danner grunnlaget for produktene, er ingen hemmelighet. Det er elementer som har vært aktuelle i flere hundre år, og som spiller en fremtredende rolle på hele Fiskars Group Campus.
– Først og fremst representerer bygningen bedriftens merkevare og verdier. Vi valgte å inkludere medarbeiderne i arbeidet med innredningskonseptet og å fokusere på bærekraftige materialer. Glass, keramikk og tre, som alltid har vært en del av konsernets historie, ble derfor viktige innslag. Bedriftens egne produkter har vært avgjørende for å skape en naturlig sammenheng i interiøret, forteller Anni Ojanen, ansvarlig interiørarkitekt og Head of Interior Design hos Futudesign.
Etter restaurantbesøket fortsetter vi opp til etasjer med kontorer og møterom. Her er det varierte miljøer: spontane møteplasser, møterom og åpne kontorlandskap pluss testkjøkken og et verksted som tilfører arbeidet en ny dimensjon.
– Innredningen er utformet med den innovative tilnærmingen som bedriften alltid har hatt. Med moderne arbeidsplasser og spesialutformede lokaler skaper man konkurransefortrinn, og det har Fiskars Group lagt stor vekt på, sier Kristiina Rämö, Account Manager i Input interior.
Fra verkstedet trenger vi ikke å gå langt før vi finner neste ukonvensjonelle satsing. Sammen med museet for moderne kunst i Esbo har Fiskars Group kuratert en kunstutstilling som skal inspirere medarbeiderne. Enten de jobber med formgivning og fargevalg eller administrasjon og logistikk.
Det siste stoppet på omvisningen vår er øverste etasje, som i sin helhet er tilegnet medarbeiderne. Her er det både yogastudio, treningsrom, kafé og takterrasse. Med utsikt over havviken i Esbo konstaterer vi at Fiskars Group Campus er noe helt spesielt.
Fremtidsrettet kontor
Innen 2030 skal mesteparten av Fiskars’ omsetning komme fra sirkulære produkter og tjenester. Det uttalte målet er «banebrytende design mot en bruk-og-kast-kultur», og det har blitt en ledestjerne for både produktutvikling og kontorinnredning.
– Ved å ta utgangspunkt i naturlige materialer med lang levetid og gjenbruke møbler har vi satt klimaspørsmålet i sentrum. Det er en tankegang som har preget hele prosjektet, ikke minst møbelvalgene. Sammen med Input interior har vi funnet og tegnet inn produkter konsernet kan bruke i mange tiår fremover, og ved behov rekondisjonere, avslutter Anni Ojanen.
Om Fiskars Group
Siden bedriften ble grunnlagt i 1649, har Fiskars Group utviklet produkter med en tidløs og funksjonell eleganse. Samtidig har innovasjon og bærekraft hele tiden vært kjernen i virksomheten. I dag er Fiskars Group det globale konsernet for de designdrevne merkevarene Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Mummi fra Arabia, Waterford og Wedgwood. Merkevarer som har et felles mål: «banebrytende design for å gjøre hverdagen ekstraordinær».
Om Futudesign
Futudesign holder til i Helsingfors. Arkitektkontoret ble grunnlagt i 2012 og har siden den gang profilert seg innen bygnings- og interiørarkitektur med prosjekter som hoteller, restauranter, kontorer og museer. Prosjektene har en helhetlig tilnærming som går ut på at alle detaljer må fungere sammen hvis resultatet skal bli best mulig. Våren 2023 fikk Futudesign den prestisjefylte prisen for årets interiørarkitektkontor fra det finske interiørarkitektforbundet (SIO).