Hov ungdomsskole
Oppe på en høyde, omgitt av skog, finner vi Hov ungdomsskole. Her er naturens egne materialer integrert i både interiøret og eksteriøret.
I alle himmelretninger er Hov ungdomsskole omgitt av trær og store skoger – naturlige elementer som har fått en sentral rolle i den nybygde skolen.
– Vi har hatt et tydelig tema helt fra starten av, og det har vært å integrere naturen rundt i både eksteriør og interiør. Flater av tre samspiller fint med måten lyset slipper inn i skolens lokaler på, sier Ida Ve i L2 Arkitekter.
Bygningen er inndelt i fire paviljonger som har fått navn etter ulike treslag. Paviljongene møtes i ett sentralt felles rom over to plan. Dette fungerer som en møteplass for elevene.
– Allrommet er tegnet som et uterom – selv om det er innendørs. Her er det store vinduer som sammen med innslag av tre og en fargepalett bestående av jordtoner bidrar til å skape en opplevelse av eksteriør på innsiden, forklarer Ida Ve.
Klasserommet er elevenes arbeidsplass, og for å gi dem riktige forutsetninger har man lagt vekt på ergonomi og funksjonalitet. Et nært samarbeid mellom L2 Arkitekter og Input interior har resultert i langsiktige løsninger.
– Det er noe vi alltid jobber med, og som har gitt oss kunnskap og erfaring til å velge riktige produkter og materialer. Møblene på skolen skal vare lenge, og da er det viktig å velge riktig helt fra starten av, sier Norleif Vegsund, Project and Product Manager hos Input interior.
Ringerike kommune har hatt høye miljøambisjoner i prosjektet. Et tydelig mål var å redusere klimagassutslippene med 50 prosent. Derfor er Hov ungdomsskole bygd i massivt tre og limtre fra norske skoger.
Også i valget av innredning var bærekraft sentralt. Møblene er nøye utvalgt for at elevene og lærerne skal kunne bruke dem lenge.
– Møblenes levetid er viktig. I tillegg skal de motivere og inspirere. Det er en balansegang som jeg synes at vi sammen med L2 Arkitekter har lyktes godt med å finne, sier Norleif Vegsund.
Ida Ve er, i likhet med Norleif, også veldig fornøyd med sluttresultatet.
– Det er en fin skole der naturen rundt ble sentral for hele prosjektet. Det liker jeg kjempegodt, og jeg synes at helheten har blitt veldig bra, avslutter hun.