Marsh McLennan
Fra New York, via London og Amsterdam til Tokyo. Det globale konsulentselskapet Marsh McLennan driver virksomhet i 85 land verden over. For å skape en sterk lokal identitet har de brukt nordisk lys og nordiske farger som inspirasjonskilde til sitt nye Oslo-kontor.
Marsh McLennan har etablert seg på Skøyen, like utenfor Oslo sentrum. De siste årene har området gjennomgått en forvandling og blitt integrert i byrommet. Industribygninger er blitt erstattet av moderne kontorer, utfordrende arkitektur og livlige gater.
– Området er spennende og har vært en viktig inspirasjonskilde for interiøret. Det er moderne og lyst, noe vi ville at innredningen skulle gjenspeile. Vi har jobbet med lyse farger, nordiske materialer og lokale leverandører. Det står i stil med arkitekturen til hele bygningen, som gir samme inntrykk, forklarer interiørarkitekt Ingeborg Werenskiold fra ByIW og fortsetter:
– Marsh McLennan er et flernasjonalt selskap, og når besøkende fra andre kontinenter kommer hit, skal dette stedet representere den nordiske delen. Her er det blant annet store eikerammer rundt vinduene mot atriet, som er inspirert av fjelltopper og isbreer. Det skaper umiddelbart den rette stemningen, sier Ingeborg Werenskiold.
Å samarbeide med norske og nordiske leverandører var en selvfølge i prosjektet. Både for å unngå lange leveringstider og for å fortsette å bruke lokale produsenter.
– I Norden har vi mange møbelprodusenter som er flinke til å bruke bærekraftige materialer, noe vi er en pådriver for. Derfor har det vært naturlig å jobbe videre med det hos Marsh McLennan, sier Jonas Bergum, Sales Manager i Input interior.
Å lokke medarbeiderne tilbake til kontoret har vært en utfordring for mange bedrifter de siste årene. Hos Marsh McLennan ble de tidlig i prosjektet enige om at visjonen skulle være å skape et hjemmekoselig og trygt miljø. Blant annet er plassbygde bokhyller et gjennomgående innslag i lokalene.
– Siden den store konkurrenten i dette tilfellet var hjemmekontoret, var det viktig å skape en hjemmekoselig følelse. Vi valgte blant annet spesialproduserte møbler og satset på et luftig og åpent landskap. Det føler jeg går igjen som en rød tråd i lokalene, sier Jonas Bergum.
Å involvere medarbeiderne i prosessen var naturlig, og Input interior sørget for å skape riktige forutsetninger for det.
– De har bidratt med testing av og synspunkter på interiøret, noe som har vært viktig. I en periode hadde vi demomøbler ute hos kunden, slik at de skulle få føle hvordan produktene var. Noen av de ansatte besøkte dessuten vårt showroom i Oslo for å få et enda klarere bilde av hva vi kunne tilby, avslutter Jonas Bergum.