Fremtidens klasserom
I takt med skolens utvikling forandres også behovene. Hvilke krav må innredningen i fremtidens skole møte og hvilke funksjoner skal den støtte?
Mer fokus legges på skolens læremiljø, det vil si miljøet som skal støtte individuelle behov hos både elever og lærere. I fremtidens klasserom gir det tradisjonelle klasserommet plass til, eller kombineres med, nye arealer der fleksibel møblering og behovstilpasset innredning er i fokus. Grunnlaget for læringsmiljøene stammer fra ulike typer situasjoner hvorunder undervisningen har blitt gjennomført i tusenvis av år. I moderne tider bidrar de til å tilpasse undervisning og innredning til hver enkel elev sine behov, ambisjoner og forutsetninger. De fem situasjonstypene: Scenen, Laboratoriet, Hulen, Leirbålet og Vannhullet kan benyttes alene eller i kombinasjon i fremtidens klasserom.
Scenen
Den mest tradisjonelle og klassiske formen for undervisning der personen på scenen er den som når ut til, berører og påvirker publikum. Til presentasjon, gjennomgang og forelesning.
Laboratoriet
Gjennom praktiske øvelser får eleven mulighet til selv å prøve, eksperimentere og skape. Et sted for innovasjon, kreativitet og oppfinnsomhet. Et utforskende miljø for både individuelt arbeid og gruppearbeid.
Hulen
Et avgrenset sted for konsentrasjon og individuelt arbeid. Med færre syns- og hørselsinntrykk skapes det forutsetninger for konsentrasjon, refleksjon og analyse.
Leirbålet
Stedet som viderefører en eldgammel tradisjon med å samles for å lytte til fortellinger og historier som formidler kunnskap og kultur. Et sted for møter, diskusjon og refleksjon samt samarbeid og fordypning i mindre grupper.
Vannhullet
En samspillsorientert og sosial samlingsplass der dialogen står i sentrum. Et sted for livlige diskusjoner, spørsmål og informasjonsutveksling. Ved vannhullet er alle både lærere og elever.